پله

انواع پله ساختمان

پله از ۳ قسمت اصلی پله، سطح شیب دار و پاگرد و سه قسمت فرعی خیز پله، آب چکان و نرده تشکیل شده است. سطح شیب دار به سطحی که پله ها بر روی آن تعبیه می شوند گفته می شود و در واقع نوعی شاسی برای راه پله به شمار می آید. پاگرد نیز محلی برای چرخش و تغییر مسیر حرکت و استراحت بین ردیف های پله است. به شیبی که از پایین به سمت بالای پله ادامه دارد خیز پله و به سطح شیبداری که به همراه شیارهای باریک در کنار راه پله برای خروج آب طراحی شده آب چکان پله گغته می شود. نرده راه پله هم همانگونه که از نامش پیداست دور تا دور پله ها از پایین تا بالا قرار می گیرد و هدف از طراحی آن جلوگیری از سقوط افراد است.

راه پله یک وسیله اصلی برای جا به جایی افراد در بین طبقات است از این رو طراحی آن باید بر اساس استاندارهای لازم صورت گیرد. حداکثر پله های متوالی در هر بازو باید ۱۲عدد باشد و در صورت بیشتر بودن این تعداد باید از پاگرد بین آنها استفاده کرد. ارتفاع استاندارد برای پله نیز ۱۸ سانتی متر و اندازه کف آن باید ۳۳ سانتی متر باشد. برای ایجاد امنیت در تردد بین راه پله ها از نرده استفاده می شود. ارتفاع نرده محافظ حداقل ۸۰ سانتی متر است. تعبیه حفاظ در پرتگاه های مجاور راه پله امری بسیار ضروری می باشد و از خطر احتمالی سقوط می کاهد. بنابراین طراحی اصولی راه پله در ساختمان نه تنها به زیبایی آن می افزاید بلکه تردد بین طبقات را آسان کرده و ایمنی را به ارمغان می آورد. پله ها از نظر نوع طراحی و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها اشاره شده است. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع راه پله

راه پله ها براساس نوع طراحی و ساخت آن ها به دو دسته ی راه پله مستقیم و راه پله پیچ دار تقسیم می شوند که هریک از این دسته ها نیز خود شامل چند قسمت می شوند.

پله مستقیم

طراحی این پله ها به صورت مستقیم و بدون هیچ پیچشی می باشد. طول پله های مستقیم در مقایسه با سایر پله ها بیشتر است به همین دلیل در مکان هایی که از نظر فضا مشکلی ندارند ساخته می شوند. شکل هندسی این پله ها به صورت مستطیل شکل است و عرض کف آنها اغلب ۳۰ سانتی متر می باشد. پله های مستقیم به انواع پله یک طرفه، پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو زانو، پله دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو و پله سه طرفه با دو پارگرد و سه بازو دسته بندی می شوند.

پله مستقیم یک طرفه

این پله ها اصولاً طول بلندی دارند و در مکان هایی که فضای طولانی به اندازه کافی وجود دارد تعبیه می شوند. طول بسیار بلند این پله ها گاهی برای افراد خسته کننده است به همین دلیل در مسیر آن پاگرد تعبیه می شود.

پله دوطرفه با پاگرد وسط و دو بازو

این پله ها از جمله رایج ترین پله ها می باشند که در اکثر ساختمان ها به چشم می خورد. نحوه طراحی این پله ها بدین صورت است که پس از یک ردیف پله، پاگرد تعبیه می شود، سپس ردیف پله بعدی شروع می شود. در واقع پاگردی که در بین دو ردیف پله قرار دارد فضای زیادی اشغال نکرده و فرصتی برای استراحت فرد فراهم می کند.

پله دوطرفه با پاگرد وسط و سه بازو

این نوع پله متشکل از دو ردیف پله به عرض کم و یک ردیف پله با عرضی بیشتر می باشد و اصولاً در مکان هایی که تردد در پله ها زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد از جمله دانشگاه ها، ادارات و … .

پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

از این پله در ساختمان هایی که ارتفاع بین طبقات بلند و فضای پله کم است استفاده می شود. از فضای بین این پله ها می توان برای تعبیه آسانسور استفاده نمود.

پله پیچ دار

این نوع پله ها همانطور که از نامشان پیداست دارای پیچ هستند و زاویه پیچ آنها با توجه به فضا تعیین می شود. آنها به انواع زیر دسته بندی می شوند:

پله با پیچ کامل

از این پله ها در مکان هایی که فضا محدود است استفاده می شود زیرا آنها فضای بسیار کمی اشتغال می کنند. اگر به مغازه های کوچک و یا رستوران ها و فست فودی ها مراجعه کنید شاهد چنین پله هایی خواهید بود. یک پیچ کامل در طراحی این پله ها به چشم می خورد و پله ها و نرده آنها با پیچی ملایم به سمت بالا هدایت شده اند.

پله با پیچ قائم

این نوع پله ها دارای پاگرد هستند و به منظور استفاده بهینه از فضا طراحی شده اند. در فضای پاگرد گاهی دو الی سه پله تعبیه می شود و پیچ این نوع پله به صورت قائم است.

پله با پیچ تزئینی

این پله ها از جمله زیباترین پله ها می باشند که اغلب در ساختمان های بزرگ و لوکس طراحی می شوند. عرض این پله ها زیاد است به همین دلیل نیاز به فضایی بزرگ دارند. زیبایی پله پیچ تزئینی بی نظیر است و نمادی از زندگی در مکانی مجلل محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 15 =